YA ALLAH...AKU TIDAK SEHEBAT NABI MU MUHAMMAD S.A.W, AKU TIDAK SEKUAT PARA-PARA SAHABAT, AKU TIDAK SETABAH AISYAH R.A LINDUNGILAH AKU YA ALLAH DARIPADA PERBUATAN KEJI DAN MUNGKAR, LINDUNGILAH AKU DARI BERBUAT DOSA PADA MU SETIAP HARI..PERLIHARALAH IMANKU, TINGKATKAN AMALANKU,KUATKAN SEMANGATKU UNTUK TERUS BERIBADAT KEPADAMU, BERILAH KEKUATAN UNTUK HAMBAMU INI YA ALLAH...AMIN...




Friday 22 July 2011

PANGGILAN UMRAH [PART 5]

CUACA DIBUMI MADINAH

Cuaca disini tak sama dengan Mekkah. Di Madinah panasnya sama juga panas berangin tapi pada waktu malam lebih dingin sedikit.kepanasan disini membuatkan kita sampai tidak berpeluh,kerana bila peluh keluar terus kering begitu sahaja... Ditambah lagi tidur didalam bilik hotel yang beraircond. Panas disini membuatkan tekak Kak Imani rasa ketat diwaktu pagi dan mempunyai kahak yang banyak dan selsema pun bercampur darah sedikit. Ada yang hidung berdarah tetapi kering didalam,kalau dikorek pada waktu pagi semasa mandi,berketul-ketul darah beku keluar dari hidung.Tips untuk membiasakan badan daripada perubahan cuaca, di Madinah ini sekiranya musim panas, jangan mandi selalu. Sekurang-kurangnya mandi sekali sehari. Sekiranya ingin membasahkan badan, cukuplah sekadar mengelap badan dengan tuala.. Pengalaman Kak Imani apabila sampai di Madinah, kita sudah terbiasa mandi 2x sehari. Mulalah badan rasa nak demam dan selsema bertambah-tambah menjadi.. apabila suami Kak Imani memberitahu jangan mandi selalu ini kerana cuaca panas bertukar sejuk akan menambahkan lagi demam atau selsema bertambah teruk.. barulah Kak Imani faham mengapa kawan sebilik Kak Imani tu mandi 1x sehari..

WIDA’ RASULULALLAH


Hampir 4 hari berada dibumi madinah sempat jua Kak Imani pergi ke Raudhah dua kali, Pergi ke Masjid Quba dua kali, bersolat Jumaat di Masjid Nabawi dan membeli belah untuk dibawa pulang. Tibalah hari untuk berangkat ke Mekkah Al-Mukaramah. Sabtu pagi kami sudah bersiap-siap barang untuk berangkat ke Mekkah. Sebelum Zohor, kami mula mandi sunat ihram dan bagi kaum perempuan terus memakai pakaian ihram. Kak Imani bersolat Zohor berhampiran dengan jalan keluar ke Raudhah, berhampiran dengan Makam Nabi. Selepas bersolat Zohor,  solat sunat dan membaca doa wida’ Rasulullah. Hati Kak Imani waktu itu sayu, sedih tak dapat digambarkan untuk meninggalkan Rasulullah S.A.W. Sesungguhnya bumi Madinah ini penuh dengan keamanan dan keberkatannya.


Syahdu rasanya apabila mengingatinya bilakah lagi aku akan kembali kesini menziarahi mu                 Ya Rasullulah..

No comments:

Post a Comment