YA ALLAH...AKU TIDAK SEHEBAT NABI MU MUHAMMAD S.A.W, AKU TIDAK SEKUAT PARA-PARA SAHABAT, AKU TIDAK SETABAH AISYAH R.A LINDUNGILAH AKU YA ALLAH DARIPADA PERBUATAN KEJI DAN MUNGKAR, LINDUNGILAH AKU DARI BERBUAT DOSA PADA MU SETIAP HARI..PERLIHARALAH IMANKU, TINGKATKAN AMALANKU,KUATKAN SEMANGATKU UNTUK TERUS BERIBADAT KEPADAMU, BERILAH KEKUATAN UNTUK HAMBAMU INI YA ALLAH...AMIN...




Wednesday 6 April 2011

Pengharaman Tarian Poco-Poco

Salam.. hari ini benar-benar rasa tercabar kerana telah berdebat dengan seorg hamba Allah berkenaan dengan hukum tarian poco-poco.. mungkin org anggap mudah dan enteng tentang perkara ini.. dari awal perlaksanaannya pun Kak Imani tak setuju kerana percampuran lelaki perempuan dan berlaku seperti menghadiri majlis tari menari.Orang kita nie pulak setelah sesuatu hukum ditetapkan taknak cuba mengkaji kenapa hukum tersebut dikeluarkan oleh majlis fatwa. Main nak menghentam sahaja.. Perkara yang haram dihalalkan, perkara yang halal diharamkan.. Okeylah Kak Imani taknak mengulas panjang-panjang bacalah sebahagian artikel yang Kak Imani ambil dan surat dari Jabatan Agama Islam Perak berkenaan dengan pengharaman tersebut..

"Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.”

Renung-renungkan dan fikir-fikirkan nak buat lagi atau tak..


No comments:

Post a Comment